Varför är dataroaming föraktiverat utomlands…?

” Välkommen till Thailand! Standardpriser i SEK…” Och därefter får vi veta vad det kostar att ringa/sms:a/använda datatjänster. (Ojoj – dyrt. Jag skippar att ringa in och filibusterprata hos Karlavagnen ikväll).

Skillnaden mellan att sms:a/ringa och använda datatjänster är dock stor, eftersom du själv (oftast) vet när du ringer eller sms:ar. Dataförbrukning däremot lever helt sitt eget liv i en smartphone. Telefonen kollar mail, uppdaterar appar, synkar bilder med molnet och vem-vet-vad när den ligger i fickan. Varför är då inte dataroaming utomlands avaktiverat som standard, med möjligheten att aktivera det med tex ett sms hos operatören om/när man vill?

dataroaming

Är det flyget eller telefonräkningen som blir dyrast?

Kanske kan det vara av samma skäl som Cormac Herley hittade om varför spam-mail ofta är så otroligt dåligt skrivna. Här är ett exempel ur ett sådant:

Dear Eriksson,

I will like to solicit you help in a business proposition, which is by nature very confidential and Top Secret. I know that a transaction of this magnitude will make any one worried and Apprehensive but I assuring you not to worry, as all will be well at the end of this endeavor….”

Att det är dåligt skrivet är inte pga att författaren inte kan be någon annan översätta lite bättre. Istället är det för att den dåliga texten skiljer ut de allra mest godtrogna från de som bara är ganska godtrogna. En bara ganska godtrogen person är nämligen väldigt dyr att hantera: dessa personer kommer skicka en del mail med frågor och sedan nästan gå på bluffen, men oftast avbryta innan mållinjen. Skickar man ut ett par miljoner spam-mail om dagen, är det bättre att bara få de RIKTIGT naiva på kroken, som har större sannolikhet att verkligen gå på bluffen och betala. Därav det dåliga mailet – det är helt enkelt mer lönsamt.

Att det verkligen förhåller sig såhär märker man när det istället handlar om automatisk hantering av användarna, som i phishing försöken bankkunder råkar ut för – då kan bedragarna replikera tex Nordeas hemsida in i minsta detalj (eftersom en tveksam person inte längre kostar något).

Åter till dataroamingen. Genom att ha den föraktiverad, så kommer användare som inte vet att den är föraktiverad eller vet hur man stänger av den – att få betala lite extra (och ibland aningen mer än lite). Dessa användare tenderar dock att vara de som kanske känner att de har lite dålig koll på it, och därför skyller på sig själva.

Med andra ord en självselekterande prisdiskriminering: mindre kunniga (som skyller på sig själva) får betala lite mer, eftersom de kommer att acceptera detta, medan de som är mer kunniga får betala lite mindre.

Vi får hoppas att det inte var medveten strategi från operatörerna att införa detta från början. Men finns det en anledning till att ändringen aldrig tycks hamna högst upp på att-göra listan…?