Frågor och svar

  • Vad är pantaluren.se?

    Pantaluren.se är det enklaste sättet att sälja sin gamla telefon, kort sagt att "panta luren".

  • Var kan jag använda pantaluren?

    I hela Sverige. Av säkerhetsskäl skickar vi inte svarspostkuvert annat än till din folkbokföringsadress.

  • Hur ska jag skicka in telefonen?

    Det vadderade kuvertet du får hem är förfrankerat som rekommenderat brev. Det innebär att det inte kostar dig något att lämna in det hos ett postombud som rekommenderat - och då är det försäkrat och spårbart hela vägen fram till oss! Du kan även lägga det direkt i brevlådan och då fungerar det precis som med all vanlig post - det kommer förmodligen fram. Skulle det däremot komma bort i postgången har vi ingen möjlighet att spåra försändelsen och den är inte heller försäkrad. Telefonen är då förlorad och vi kan inte ersätta den. (Som tur är har det inte hänt än).

  • Ska jag tänka på något innan jag skickar in telefonen?

    Ja. Spara allt innehåll, tex bilder och kontakter, som du vill ha kvar. Vi raderar allt innehåll och installerar om operativsystemet i telefonen så fort vi tagit emot den. Tänk även på att ta ut simkortet och stäng av lösenkodlåset om du har ett (i iPhone gör du det under inställningar/allmänt/lösenkodlås). Glöm inte heller skicka med laddare och kvitto om du har angett att du tänker göra det.

  • Hur kontrollerar ni att telefonerna inte är stulna?

    Vi gör en registerkontroll mot operatörernas internationella IMEI-databas och vi har ett mycket tätt samarbete med polisen för att söka efter, anmäla och lämna över stulna telefoner.

  • Kan man få bättre betalt någon annanstans?

    Ja, förmodligen. Hittar du själv en köpare och inte använder någon frakttjänst kan du nog ibland få mer betalt för din telefon. Idén med att använda Pantaluren är att det är superenkelt och samtidigt bra betalt. Är du ute efter att få bäst betalt, får du nog som vanligt göra allt själv ;)

  • Är det säkert att lämna ut sitt bankkontonummer över internet?

    Ja, det är helt säkert. Ja faktiskt. Helt säkert. Ingen kan nämligen ta ut pengar med hjälp av ditt bankkontonummer – bara sätta in pengar. Med andra ord; det är oändligt mycket säkrare att ta emot pengar på ett bankkontonummer än att betala med kort (som ju under rätt omständigheter såklart är väldigt säkert det också).

  • Vad tar min telefon vägen efter att ni har tagit emot den?

    Det beror på skick och modell. Vi försöker först och främst att hitta en köpare för hela telefonen. Om det inte går försöker vi hitta en köpare för delar av telefonen och i sista hand försöker få vi en materialåtervinnare att ta hand om den.

  • Kan man lita på att ni betalar överenskommet pris till mitt konto?

    Ja. Vår verksamhet bygger på förtroende och att våra nöjda kunder tipsar nya kunder. Om telefonen inte skulle ha de egenskaper du har angett hör vi av oss med ett nytt prisförslag. Om du inte accepterar vårt nya prisförslag, returnerar vi telefonen kostnadsfritt med vanlig post. Inga avgifter. Ingen fraktkostnad. Då telefonen skickas med vanlig post tar vi ej ansvar för frakten. Vill ni ej att telefonen skall skickas med vanlig post så informera oss isamband med returen så skickar vi den mot postförskott (199kr) istället.

  • När kommer ni börja ta emot fler märken och andra sorters produkter?

    Vi jobbar på det. Alla gamla telefoner är inte värda att betala frakt för, men vi jobbar på en lösning för att kunna ta emot fler produkter än vi kan idag.

  • Behöver jag ta upp min försäljning i deklarationen?

    Nej. En privatperson som säljer personliga tillgångar behöver inte deklarera försäljningen om den inte överstiger 50.000 kr. Och så bra betalt får du troligen inte.

  • Varför kan man inte få betalt med Klarna eller Swish?

    Av olika skäl. Klarna kan man inte få betalt med som privatperson, bara betala med. Swish erbjuder bara tjänster mellan privatpersoner. Tjänster som Klarna, Payson etc kräver konton vilket bara en ganska liten del av våra kunder har. Kontonummer å andra sidan är lika säkert och något som alla har. Men vi utvecklar ständigt siten så kom gärna med idéer och förslag! Vi tar Paypal, men de tar i sin tur en avgift (som du ser när du väljer det alternativet).

  • Jag har ett specialfall eller en fråga för jag….

    Kontakta kundtjänst på support@pantaluren.se

  • Jag vet inte vad jag har för telefon eller om den är låst/olåst?

    Modell och minne: För att veta säkert kan du ta fram telefonens IMEI nummer (slå *#06# så kommer det fram) och sedan ange det på http://www.imei.info. Där får du fram modell och minne. iPhone 4S skiljs också lätt från iPhone 4 genom att 4S har ett svart band/streck ovanför volymknapparna som iPhone 4 saknar. Operatörslåsning: Om du inte har köpt telefonen olåst från början eller köpt en upplåsningskod från din operatör så är den låst. Så lite förenklat; är man osäker - så är telefonen låst. Är du inte helt säker så gör det inget, men priset du fått av oss kan komma ändras om telefonen är en annan än den du angett. På en Samsung står modellens namn på batteriet. GT-I9100P = Galaxy S II; GT-I9300 och GT-I9305 = Galaxy S III; GT-I9500, GT-I950 och GT-I9506 = Galaxy S IV

  • Jag valde donera hela min telefon kommer hela min betalning att doneras då?

    Ja, självklart går alltid exakt det belopp du donerat till organisationen du valt och vi låter dem veta att just du donerat. Pantalurens kostnader täcks senare av köparen av telefonen.

  • Jag har en jättegammal telefon, kan ni ta hand om den också?

    Ja självklart! Vi återvinner alla typer av mobiler (men kan inte betala för alla). Skicka den till Pantaluren AB, BOX 16416, 10327 Stockholm så återvinner vi den åt dig.

  • Hur raderar ni min iPhone så att ingen kan få tag i min data?

    Vi använder alltid Apples egna raderingsprocedur – aldrig 3:e parts program eller andra särlösningar. När vi raderat din iPhone (det första som sker i vår process) är det lättare att råna en internetbank än att få tag på din data (256 bitars AES). Maila oss gärna om du vill veta mer tekniska specifikationer om raderingen.

  • Måste jag radera telefonen innan jag skickar in den?

    Nej, vi raderar telefonen åt dig så du måste inte. MEN, om du har en iPhone med iOS7 så måste du göra det själv. Såhär gör du: 1. Gå in i Inställningar>Allmänt> Nollställ>Radera allt innehåll och inst. Ange ditt Apple ID och lösenord. 2. Om du glömt göra detta ovan kan du fortfarande göra det på distans (om du använder Hitta min iPhone) genom att gå in på icloud.com/find

  • Jag har en amerikansk produkt, kan jag panta den?

    Vi tar emot amerikanska produkter så länge de använder de svenska banden och teknikerna. Med andra ord tar vi inte emot CDMA-produkter eller produktvarianter som inte använder de svenska LTE-banden.